اخبار, تازه‌ترین‌ها

7 نکته مهم قبل از نصب دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته شیراز

نصب دوربین مداربسته در شیراز

نصب دوربین مداربسته یکی از بهترین روش ها برای افزایش امنیت محل کار، منازل و هر مکان دیگریست. اما قبل از اقدام به نصب دوربین مداربسته لازم است برای افزایش کارایی سیستم مداربسته به نکاتی توجه داشت.

صرفا خرید دوربین مداربسته با کیفیت از یک برند معتبر کافی نیست. در سیستم های مداربسته علاوه بر امکانات و کیفیت محصول؛ محل نصب و قرارگیری هرکدام از دوربین ها نیز حائز اهمیت است. اکنون قصد داریم به برسی نکات مهم برای نصب دوربین مداربسته بپردازیم.

در صورتی که مکان مدنظر شما واحد های صنعتی و یا تولیدی و … باشد می توانید برای نصب دوربین مداربسته در شیراز از سرویس کارشناسی از محل بصورت رایگان استفاده کنید. این مورد در همتا سیستم فراهم شده است و می توانید به سادگی همه سوالات خود را در خصوص خرید و نصب دوربین مداربسته از مشاوران همتاسیستم بپرسید.

آنچه در ادامه می خوانید :

  • تعداد و محل نصب دوربین ها
  • نصب دوربین تحت شبکه و دوربین آنالوگ
  • کیفیت دید در شب دوربین مداربسته
  • چه دوربینی بخریم؟ دام ؟ اسپید دام ؟ بولت؟
  • ایمن سازی تجهیزات سیستم مداربسته نصب شده
  • کیفیت تصویر مورد نیاز شما کدام است؟
  • قوانین حقوقی نصب دوربین مداربسته
  • نصب دوربین مداربسته در شییراز
  • چرا باید نصب دوربین مداربسته خود را به همتاسیستم بسپاریم؟

1.تعداد و محل نصب دوربین های مداربسته

طبیعتا اگر مساحت مدنظر دارای وسعت بالایی باشد؛ به تعداد دوربین های بیشتری نیاز است. البته زاویه دید دوربین نیز در این مورد بسیار مهم است زیرا اگر دوربین در محلی نصب شود که زاویه دید مناسبی داشته باشد می تواند مساحت بیشتری را پوشش دهد لذا به تعداد زیادی دوربین مداربسته نیاز نخواهد بود. در این صورت میتوانید به جای صرف هزینه برای افزایش تعداد دوربین ها؛ دوربینی تهیه کنید که رزولوشن و کیفیت تصویر بالاتری داشته باشد.

نکته دیگر در خصوص نصب دوربین مداربسته در محیط های داخلی یا خارجی است. زیرا در محیط های خارجی باید به زاویه تابش نور خورشید نسبت به محل قرارگیری و نصب دوربین نیز توجه داشت.

اما اگر قصد دارید نصب و اجرای دوربین مداربسته را خودتان انجام دهید؛ لازم است به دو نکته کلی توجه داشته باشید:
  • شناسایی مکان های مهم و آسیب پذیر

مهم ترین و آسیب پذیرترین مناطق منزل خود را مشخص کنید. به سبب معماری های متفاوت خانه ها در این مورد یک روش یکسان برای همه منازل وجود ندارد. لذا سعی کنید مطابق نیاز خود این مکان ها را تعیین کنید. معمولا درب ورودی یکی از این مکان هاست اما در کنار آن لازم است به نکاتی مانند نور و روشنایی آن محل، امکان کابل کشی و میزان اهمیت آن نیز توجه کنید.

  • حذف موانع اضافی در مسیر دید دوربین ها

گاهی مکان نصب و قرارگیری دوربین از جهت دارا بودن زاویه دید ایده آل مناسب میباشد. اما ممکن است بخاطر تغیر دکوراسیون و یا به هر دلیل دیگری زوایه دید دوربین محدود شود.

بطور کلی :

بهترین مکان برای نصب دوربین مداربسته در منازل و آپارتمان :
  • درب های ورودی
  • پارکینگ
  • راهرو
  • ورودی آسانسور
مناسب ترین محل نصب دوربین مداربسته در ادارات و دفاتر کار:
  • طبقات و محل های مراجعه ارباب رجوع
  • راهرو ها و ورودی ها
  • پیشخوان
  • درب های ورود و خروج
بهترین محل نصب دوربین مداربسته در کارخانجات :
  • انبار
  • خطوط تولید
  • مکان هایی که احتمال بروز حادثه برای کارگران وجود دارد
  • محل اسقرار دستگاه های کارخانه
  • درب های ورودی و خروجی

2.نصب دوربین تحت شبکه و دوربین آنالوگ

دوربین های تحت شبکه در رده ی جدید ترین تکنولوژی سیستم های مداربسته قرار میگیرند. به همین جهت از امکانات و کیفیت تصاویر بهتر و مناسب تری برخودارند. بطور معمول از این نوع دوربین ها در محل هایی که نیازمند تعداد بالایی دوربین مداربسته میباشد استفاده میشود مانند: ادارجات،کاخانه ها،واحد های تولیدی و صنعتی و ….

دوربین های تحت شبکه به دلیل کفیت تصاویر بالا و سایر ویژگی ها و امکاناتی که دارند گرانتر از دوربین های آنالوگ هستند. دوربین های آنالوگ به خاطر مقرون به صرفه بودن بیشتر مورد توجه قرار میگیرند. البته کیفیت تصاویر آن ها در حد مناسبی نیز هست و حتی برخی مدل های آن کیفیت های بالایی دارند اما به هر حال نمی توان کیفیت دوربین های آنالوگ را در حد دوربین های شبکه دانست.

شیوه نصب دوربین های تحت شبکه با دوربین های آنالوگ تا حد زیادی متفاوت است و هرکدام تجهیزات و وسایل مخصوص به خود را لازم دارند. نکته دیگر اینکه نصب دوربین های تحت شبکه پیچیده تر از نصب دوربین های آنالوگ است. همچنین پس از نصب دوربین های تحت شبکه موضوع عیب یابی سیستم های آن ها نیز مطرح است که در خصوص دوربین های آنالوگ اینطور نیست.

عیب یابی دوربین های تحت شبکه نیازمند سه فاکتور اساسی؛یعنی زمان، تجربه و تخصص است. لذا سپردن نصب و اجرای سیستم مداربسته تحت شبکه به افراد کم تجربه و نابلد باعث دوباره کاری و هزینه های اضافی خواهد شد.

دوربین شبکه مناسب تر است یا دوربین آنالوگ ؟

این سوال به طور کلی پاسخ معینی ندارد. زیرا دوربین های تحت شبکه و دوربین های آنالوگ هر کدام مزیت ها و معایب خود را دارند.اگر منظور از این سوال کیفیت تصاویر ضبط شده و کارکرد دوربین ها باشد،بله بطور واضح می توان گفت دوربین های تحت شبکه بسیار بهتر از دوربین های آنالوگ هستند. اما در غیر این صورت نمی توان بطور حتم تعین کرد که کدام سیستم مداربسته برای برای کدام شرایط مناسب است.

در واقع میزان بودجه درنظر گرفته شده برای تهیه سیستم مداربسته و انتظاراتی و توقعاتی که از آن می رود تعیین می کند که کدام نوع سیستم مداربسته برای کدام محل مطلوب تر است.

3.کیفیت دید در شب دوربین مداربسته

ممکن است هنگام خرید دوربین های مداربسته به این دست ویژگی ها نظیر قابلیت دید در شب و یا ضدآب و ضد ضربه بودن توجه کافی نشود. اما لازم به ذکر است که این قبیل مزیت ها در عمل بسیار بسیار مهم خواهند بود. دوربین های مداربسته برای ثبت تصاویر ورود افراد غیر مجاز(سارقین) به مکان مدنظر نصب می شوند. این اتفاق غالبا شب هنگام رخ خواهد داد لذا بالا بودن کیفیت تصاویر در نور کم و تاریکی شب از نکات بسیار مهم هنگام انتخاب و نصب دوربین مداربسته میباشد.

لازم است محل نصب و قرارگیری دوربین ها به نحوی باشد که برد دید در شب آن ها حفظ شود و موانع اضافی در مسیر دید دوربین قرار نداشته باشد.

4. چه دوربینی بخریم؟ دام ؟ اسپید دام ؟ و یا بولت ؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا اجازه دهید هرکدام از این دوربین های مداربسته را بطور مختصر معرفی کنیم.

دوربین مداربسته دام (Dom) :

در واقع Dom در انگلیسی به معنای گنبد است و از آن جایی که این مدل دوربین های مداربسته دارای شکلی گنبدی هستند؛ به این نام شهرت یافتند. این دوربین ها در دو نوع آنالوگ و تحت شبکه به بازار عرضه شده اند و معمولا برای مصارف Indoor یا همان داخلی استفاده میشوند. زیرا معمولا جنس آن ها از پلاستیک است و در برابر آب و گردغبار و …مقاومت بالایی ندارند بنابرین بهتر است در محیط هایی خارجی که احتمال رسیدن رطوبت و باران به آن بیشتر است استفاده نشود. از طرفی به دلیل طراحی و شکل ظاهری این دوربین ها، آن را در گوشه های سقف نصب میکنند. البته برخی از دوربین های دام نیز وجود دارد که دارای بدنه مقاوم و ضد آب هستند اما روال کلی این دوربین های مداربسته دام بصورتی است که ذکر شد.

دوربین مداربسته اسپید دام (Speed Dome) :

دوربین های اسپید دام یکی از قوی ترین دوربین های مداربسته جهت نظارت و برسی جزئیات می باشند. این دوربین ها با نام های دیگری چون دوربین گردان، دوربین PTZ (که مخفف عبارت Pan Tilt Zoom میباشد) و یا دوربین چرخشی در بازار موجود هستند. دوربین های اسپید دام از نظر ظاهری شباهت بسیاری به دوربین های دام دارند با این تفاوت که دوربین های اسپید دام دارای قابلیت چرخش و امکانات پیشرفته تری هستند. عمده کاربرد این دوربین های مداربسته در محیط های وسیع مانند سوله ها ، انبار ها ، واحد های تولیدی و صنعتی ، کارخانجات و .. است.از دیگر مزیت های دوربین های مداربسته اسپید دام دارای قابلیت زوم بالای آن ها است. که می توانند جزئیات را حتی در مسافت های دور نیز تشخیص دهند.

دوربین مداربسته بولت (Bullet) :

دوربین مداربسته بولت جز پرکاربرد ترین دوربین های بیرونی است و اغلب در محیط های خارجی و فضاهای آزاد نصب میشود. این دوربین ها معمولا تحت استاندارد IP67 و IP66 طراحی و تولید می شوند لذا در برابر شرایط نا مساعد جوی و آب و گرد غبار و .. مقاوم هستند. دوربین های بولت ار غالبا روی دیوار نصب می کنند اما در برخی موارد قابلیت نصب در زیر سقف را نیز دارند. از جمله ویژگی هایی که هنگام خرید  این دوربین ها باید به ان ها توجه کنید دید در شب و لنز دوربین است . چراکه همانطور که گفته شد این دوربین های برای محیط های بیرونی استفاده می شوند لذا لازم است در تاریکی شب از دید در شب مطلوبی برخوردار باشند.

بسیار خب!

اکنون که با این دوربین های مداربسته آشنا شدید دیگر تصمیم نهایی به خود شماست که کدام دوربین مداربسته برای شما مناسب تر است. هر کدام از برند های مجود در بازار دوربین های متنوعی از دسته بندی های بالا را به مشتریان خود عرضه میکنند اما برای انتخاب اینکه دوربین مدنظر شما از کدام برند باشد بهتر است از فردی که تجربه استفاده از آن را داشته مشورت بخواهید.

5. ایمن سازی تجهیزات سیستم مداربسته نصب شده

در هنگام نصب سیستم مداربسته، لازم است به ایمن سازی آن ها نیز توجه داشته باشد. به عنوان مثال دوربین های مداربسته مورد استفاده در محیط های بیرونی بهتر است در فاصله 2.5 تا 3 متر از سطح زمین نصب شوند. زیرا در این صورت هم جزیئات مورد نیاز در تصاویر بطور واضح مشخص می شوند هم اینکه دوربین از دسترس سارقان و … دور تر است.

همچنین لازم است کابل کشی های سیستم مداربسته را محافظت و یا پنهان کنید. کابل های سیستم مداربسته نباید در معرض دید قرار داشته باشند. زیرا در این صورت احتمال تخریب و یا دستکاری آن ها توسط فرد خرابکار بسیار بالا می رود. یک نصب کننده حرفه ای برای پنهان سازی و محافظت از کابل های دوربین مداربسته از داکت یا ترانک استفاده می کند.

6. کیفیت تصویر مورد نیاز شما کدام است؟

در واقع دوربین های مداربسته با کیفیت تصاویر متخلفی در بازار موجود هستند و کیفیت های زیر را پشتیبانی می کنند:

1 مگاپیکسل (HD)

2 مگاپیکسل (Full HD)

3 مگاپیکسل

4 مگاپیکسل

5 مگاپیکسل

8 مگاپیکسل (4K)

اما ابتدا برای خود مشخص کنید که به چه کیفیت تصویری نیاز دارید. زیرا بطور مثال ممکن است برای محیط مدنظر شما دوربین 4 مگاپیکسل مناسب باشد اما با اصرار بر خرید دوربین مداربسته 8 مگاپیکسل صرفا میزان هزینه شما برای تهیه دوربین مداربسته بیشتر شود. لذا حتما در این خصوص از فردی با تجربه مشورت بخواهید که بتوانید سیستم مداربسته را مطابق با شرایط خود خریداری کنید.

و یا اینکه اگر شما از قبل یک سیستمم مداربسته داشته باشید و اکنون بخواهید فقط یک یا چند دوربین دیگر به آن اضافه کنید؛ باید به کیفیت تصویر قابل پشتیبانی دستگاه DVR خود نیز توجه کنید. اگر دستگاه ضبط ویدئویی شما تا 8 مگاپیکسل را ساپورت می کند پس میتوانید هر کدام از دوربین ها با هر رزولوشنی را تهیه کنید اما اگر حداکثر رزولوشن دستگاه ضبط ویدئویی شما 5 مگاپیسکل باشد نمیتوانید دوربین 8 مگاپیکسل را به سیستم خود اضافه کنید.

7. قوانین حقوقی نصب دوربین مداربسته

آیا نصب دوربین مداربسته قانونی است؟؟

جواب سوال فوق مثبت است اما شرایط و محدودیت هایی از نظر قانون برای نصب و استفاده از دوربین مداربسته وجود دارد. در حالت کلی با توجه به اهیمت و نقش مثبتی که دوربین های مداربسته در پیشگیری و تامین امینت اماکن دارند؛ نصب دوربین مداربسته نه تنها قانونی است بلکه حتی لازم و ضروری خواهد بود.

اما اینکه آیا می توان در هر مگانی دوربین مداربسته نصب کرد محدودیت هایی وجود دارد. برای نصب دوربین مداربسته در مکان های عمومی و محیط های پر تردد مانند مجتمع های تجاری و تفریحی ، فروشگاه ها ، بزرگراه ها، طلا فروشی ها و ….هیچ منع قانونی وجود ندارد.

محیط هایی مانند کوچه نیز عمومی محسوب می شوند اما برخی محدودیت های جزی در این خصوص وجود دارد. به عوان مثال دوربین مداربسته شما نباید مشرف به ساختمان های اطراف(حیاط و یا پارکینگ و .. آن ها) باشد. همچنین بهتر است با قرار دادن تابلو های تصویری، همسایه های خود را از نصب دوربین مداربسته مطلع سازید.

ممنوعیت نصب دوربین مداربسته

بطور کلی در قانون نظارت بر دیگران و استراق سمع ممنوع است و تنها با داشتن مجوز و در شرایطی خاص می توان اقدام به این کار کرد.

همچنین مطابق ماده ۴۱ منشور حقوق شهروندی: «کنترل‌های صوتی و تصویری خلاف قانون در محیط ‌های کار، اماکن عمومی، فروشگاه‌ها و سایر محیط‌های ارائه خدمت به عموم، ممنوع است.»

به عنوان مثال طبق این قانون نصب دوربین مداربسته توسط افراد در پارک ها و یا خیابان ها ممنوع است مگر با مجوز قانون تحت شرایطی خاص آن هم به مدت محدودی این ممنوعیت برداشته شود.

نکته دیگر اینکه برخی افراد اقدام به نصب دوربین مداربسته برای  استفاده از فیلم ها و تصاویر آن در دادگاه و جهت ارائه به قاضی می کنند. اما طبق قانون فیلم ها و صدا های ضبط شده، از نظر قانون مدرک محسوب نمی شود زیرا امکان تغیر و تقلب در آن ها وجود دارد.

بنابراین فیلم ها و صوت هایی که توسط دوربین مداربسته ضبط شود در دادگاه به عنوان مدرک در نظر گرفته نخواهد شد و صرفا به آگاهی بهتر قاضی کمک می کند.

از دیگر موارد منع نصب دوربین مداربسته در قانون، نصب دوربین مداربسته در محیط های خصوصی است. در حالت کلی نصب و استفاده از دوربین مداربسته در مکان هایی که به حریم خصوصی افراد مربوط می شود، مانند محوطه داخلی منزل، اتاق رختکن، اتاق خواب و …. ممنوع است و در صورت انجام تخلف محسوب می شود. البته باز هم در برخی موقعیت های بسیار خاص امکان نصب در صورت داشتن مجوز داده میشود. برای دریافت مجوز نیز لازم است به نیروی انتظامی و یا سایر مراجع قضایی مراجعه و در خواست خوود را اعلام نماید.

شرایط نصب دوربین در محیط های کاری و اداری

نصب دوربین مداربسته در محیط های کاری و ادارجات و … با وجود شرایط و رعایت ضوابط مربوطه نقش مثبت و مفیدی در آن محیط خواهد داشت. اما بهتر است برای پیشگیری از بروز سوتفاهم و ناراحتی ها در خصوص نقض حریم شخصی کارمندان به نکاتی توجه داشت:

  • اطلاع رسانی از نصب دوربین مداربسته در محل کار
  • اعلام فضای تحت پوشش دوربین مداربسته
  • اعلان علت نصب دوربین مداربسته
  • نحوه حفاظت از حقوق کارکنان و حریم شخصی آن ها
  • نحوه استفاده از تصاویر و فیلم های ضبط شده

نصب دوربین مداربسته در شیراز

شاید دوربین مداربسته نتواند امنیت اماکن را بطور 100 درصدی تضمین کند اما همواره به عنوان مهم ترین عامل بازدارنده به آن نگاه میشود. همچنین در صورت بروز حوادث، با وجود یک سیستم مداربسته با کیفیت راحت تر می توان مسائل مربوط به اتفاقات رخ داده را پیگیری کرد. بنابراین می توان گفت استفاده از آن ضروری و واجب است.

در صورتی که کار نصب سیستم مداربسته را به شرکت های مجری دوربین مداربسته سپرده باشید، تمامی این مراحل و تعیین جای مناسب دوربین ها و تعداد آن ها و … به عهده کارشناسان آن شرکت خواهد بود. همچنین مشاوره های لازم در خصوص لنز دوربین ها و سایر امکانات و ویژگی های آن ها نیز به شما داده خواهد شد. بطور کلی اگر قصد خرید و نصب دوربین مداربسته دارید، بهتر است پیش از اقدام از فردی خبره در این زمینه مشورت بخواهید.

برای نصب دوربین مداربسته در شیراز می توانید شنبه تا پنج شنبه از 9 صبح تا 8 شب از طریق شماره های زیر با مشاوران همتا سیستم در ارتباط باشید.

تلفن ثابت : 07132332235

جهت اخذ نمایندگی و اطلاع از شرایط و لیست قیمت همکاری با شماره 09176049314 تماس (واتساپ یا تماس تلفنی) حاصل فرمایید.

برای مشاوره و کارشناسی خرید و هرگونه سوال پیرامون محصولات و ویژگی های آنها با شماره ی 09172160881 تماس (واتساپ یا تماس تلفنی) حاصل فرمایید.

 

چرا باید نصب دوربین مداربسته خود را به همتاسیستم بسپاریم ؟
  • زیرا همتاسیستم مجری سیستم های حفاظت و نظارت در استان فارس است و کارشناسان باتجربه ای در این زمینه دارد. درنتیجه سیستم مداربسته مدنظر شما در بدون اتلاف وقت و تحت بهترین استاندارد های نصب دوربین مداربسته اجرا و نصب خواهد شد. برای نصب دوربین مداربسته در شیراز می توانید سفارش خود را از طریق سایت ثبت نمایید و یا با شماره های پشتیبانی تماس بگیرید.
  • خبر خوب اینکه اگر در شهر شیراز هستید، می توانید هنگام ثبت سفارش دوربین مدنظر خود درخواست کارشناسی از محل و نصب دوربین مداربسته را نیز ثبت کنید. متخصصان همتاسیستم پس از هماهنگی با شما بازدید و کارشناسی از محل نصب دوربین ها را بصورت رایگان برای شما انجام خواهند داد.

 

  • همتا سیستم جهت رفاه مشتریان اقدام به ارائه آموزش های لازم در خصوص روش های کار با سیستم مداربسته نصب شده کرده است. لذا پس از نصب دوربین مداربسته نکات و آموزش های لازم به شما عزیزان داده خواهد شد و پس از آن نیز فیلم های آموزشی مربوطه «بصورت رایگان» در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید